انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

لزوم توجه به رقابت صنفی در کنار تولید کتاب ملی دندانپزشکی

لزوم توجه به رقابت صنفی در کنار تولید کتاب ملی دندانپزشکی




سید امین امامی‌زاده، مدیرمسئول انتشارات رویان‌پژوه،‌ معتقد است که مساله رقابت بین ناشران نباید در جریان اجرای طرح تولید کتاب‌های ملی دندانپزشکی از سوی سیاستگزاران فراموش شود.




سیدامین‌ امامی‌زاده، مدیر‌مسئول انتشارات رویان‌پژوه، ناشر تخصصی حوزه دندانپزشکی:
در دنیای امروز که علم به سرعت رو به پیشرفت است، کشور ما هر ساله شاهد پیشرفت‌های فراوانی در علم، به‌ویژه در علم پزشکی و دندانپزشکی بوده است.

طرح تدوین و انتشار کتاب‌های ملی در حوزه دندانپزشکی یکی از این پیشرفت‌ها در چند سال اخیر در سیستم آموزشی بوده که از سوی مسئولان شورای آموزش وزارت بهداشت صورت گرفته و در حال انجام است که البته مخالفان و موافقانی هم در پی داشته است.

از آنجایی که دانشجویان و داوطلبان آزمون دستیاری در سال‌های قبل از منابع دیگری که حاصل ترجمه کتاب‌های منتشره خارجی بوده، برای آمادگی امتحان استفاده می‌کردند، یکباره با منابع و کتاب‌های ملی جدید مواجه شده و برنامه‌ریزی مطالعه آن‌ها تغییر کرده و دچار مشکلاتی شده‌اند.

من روزانه با تعدادی از این دوستان برخورد دارم که بیشتر نگرانی‌های آن‌ها از تغییر مجدد و حذف و اضافه شدن منابع است. نکته مثبتی که در این طرح واضح است کار گروهی آن است که بی‌تردید جمع کردن و هدایت تیم علمی در نگارش، تهیه و تولید این حجم از کار بسیار دشوار و ستودنی است.

به نظر می‌رسد، مهم‌ترین سیاست در تدوین کتاب‌های ملی، بومی کردن منابع و تحول در سیستم آموزش دندانپزشکی کشور بوده است؛ اما سیاستگزاران در این طرح نباید مساله رقابت بین ناشران که سعی در ارائه بهترین آثار تالیفی و ترجمه از نویسندگان و صاحبنظران رشته دندانپزشکی را دارند نادیده بگیرند و فضای رقابتی را از بین ببرند.

در چند سال اخیر رقابت بین ناشران بر سر ترجمه منابع جدید به زبان فارسی و تالیفات بسیار زیاد شده است و مخاطبان حق انتخاب کتابی را دارند که از تالیف و ترجمه‌ای روان، صحیح و دقیق برخوردار باشد و این انگیزه و رقابتی می‌شود بین مولفان، مترجمان و ناشران برای ارائه بهترین آثار.

حال اگر کتاب‌های ملی با مشارکت بخش خصوصی انجام گیرد، مطمئنا در کیفیت تولید، معرفی و توزیع آن در کشور و حتی کشورهای همسایه تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت. می‌توان کتاب‌های بیشتری از تالیفات استادان و صاحبنظران به چاپ رساند که با انتخاب بهترین اثر به غنای کتاب‌های ملی افزود؛ از آنجایی که در دستگاه‌های دولتی محدودیت‌های قانونی وجود دارد، پخش و توزیع کتاب راحت‌تر و دسترسی به کتاب در کل کشور آسان‌تر خواهد بود؛ از نظر فعالیت فرهنگی و اقتصادی هم  ناشران این حوزه فعال خواهند ماند.



منبع: خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg