انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

اکسیدا۵۸، کنگره بدون کاغذ!

 اکسیدا۵۸، کنگره بدون کاغذ!


چالش‌های برگزاری بزرگ‌ترین کنگره دندان‌پزشکی ایران در گفتگو با دکتر عباس دلورانی، رییس اکسیدا۵۸

آیا اکسیدا واقعا یک کنگره بین‌المللی است و همراه شدن این کنگره با کنگره منطقه‌ای FDIچه نفعی برای دندان‌پزشکی ما دارد؟ 


اینها از جمله پرسش‌هایی بود که دکتر عباس دلورانی، رییس پنجاه و هشتمین کنگره انجمن دندان پزشکی ایران، در یکی از آخرین روزهای اسفند ماه، در برنامه پانل گفتمان در گروه تلگرامی تعالی انجمن‌های دندان‌پزشکی ایران، به آنها پاسخ داد.

پنجاه و هشتمین کنگره انجمن دندان‌پزشکی ایران در روزهای پایانی فروردین ۹۷ برگزار خواهد شد. این کنگره که اکسیدا نام‌ گرفته است بزرگ‌ترین اجتماع سالیانه دندان‌پزشکان ایران است و بین پنج تا ده هزار نفر در کنگره و نمایشگاه آن شرکت می‌کنند. اما چالش اصلی امسال برگزاری آن تنها ۱۰ روز پس از پایان تعطیلات نوروزی است. آیا پر سابقه‌ترین کنگره علمی حوزه پزشکی ایران از پس این چالش بر خواهد آمد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ‌های رییس کنگره اکسیدا به پرسش دندان‌پزشکان عضو گروه «تعالی» را درباره این کنگره بخوانید:

- در ابتدا لطفا در مورد واژه اکسیدا و چگونگی نامگذاری این کنگره توضیحاتی بفرمایید.
دکتر علی تاجرنیا در سال ۹۴ و زمانی که ریاست پنجاه و ششمین کنگره انجمن دندان‌پزشکی ایران را بر عهده داشتند به منظور برند سازی این مجموعه کنگره و نمایشگاهی واژه اکسیدا را به هیات مدیره وقت پیشنهاد دادند که مورد قبول واقع شد. واژه اکسیدا از حرف اول کلمات Exibition & Congerss of Iranian  تشکیل شده است. اکسیدا در اصل ادامه کنگره‌های انجمن است؛ به عبارت دیگر کنگره‌های سالیانه انجمن دندان‌پزشکی ایران از کنگره ۵۶ به بعد، اکسیدا نام گرفت و به ترتیب، اکسیدا ۵۶، اکسیدا ۵۷ ونامیده شدند.

آیا نام اکسیدا برای استفاده به‌عنوان نام انجمن در اساسنامه آمده، یا در مجمع عمومی فوق‌العاده مطرح و تصویب شده است؟
اکسیدا یک مخفف است و تضادی با اساس‌نامه ندارد. این واژه فقط یک اسم است و در هیات‌مدیره انجمن تصویب شده اما در اساس‌نامه ذکر نشده است.

- جناب دکتر دلورانی، همراه شدن اکسیدا۵۸ با کنگره منطقه‌ای FDI و به عبارتی برگزاری کنگره‌ای با برند این فدراسیون، با توجه به اینکه متضمن پرداخت وجه هنگفتی به FDIاست، عملاً چه کارکرد مؤثری برای دندان‌پزشکی ایران داشته است؟ مخصوصاً پس از اعمال تحریم‌های ترامپ و محدود شدن سفر چهره‌های علمی دندان‌پزشکی به ایران و در حالی که طی دو سال اتی، رییس فعلی FDI که یک بانوی آمریکایی هستند نیز به ایران نخواهند آمد.

البته ما قرارداد برگزاری کنگره منطقه‌ای FDIدر ایران را پیش از به روی کار آمدن دونالدترامپ منعقد کردیم، اما از مزایای همزمانی این دو کنگره، می‌توان به برجسته کردن ایران در منطقه اشاره کرد. چنانچه شاهد بودیم دکتر پاتریک هسکات، رئیس پیشین FDI، در اکسیدا ۵۷ بسیار از کنگره ایران تعریف کرد. البته با آمدن ترامپ محدودیت‌هایی پیش آمده است، اما رئیس جدید FDIنهایت همکاری را با کنگره ما داشتند و هیچ تغییری در برنامه ما ایجاد نکردند و فقط از آمدن به ایران عذرخواهی کردند.

- طی سال‌های اخیر چه تلاش‌هایی برای برگزاری یک کنگره بین‌المللی تمام عیار انجام شده است؟ آیا به صرف دعوت از چند سخنران غیر ایرانی می‌توان یک کنگره را بین‌المللی دانست؟ چرا از پتانسیل برگزاری کنگره منطقه‌ای FDIدر ایران برای جذب دندان‌پزشکان کشورهای هم‌جوار و فارسی‌زبان استفاده نشده است؟
به هر حال ما شرایط موجود در کشور را می‌دانیم. ما چند سال پیش تصمیم گرفتیم کنگره بین‌المللی FDIرا در تهران برگزار کنیم، اما وقتی وارد کار شدیم، دیدیم در تهران تنها ۹ هتل ۵ ستاره داریم، اما همان زمان دوبی بیش از پانصد هتل ۵ ستاره و ۱۶۰ هتل در حال ساخت داشت. بنابراین ما هنوز شرایط میزبانی یک کنگره بین‌المللی را نداریم و از طرف دیگر شرایط سیاسی کشور ما هم به این مشکل دامن می‌زند. وگرنه خود ما توانایی برگزاری کنگره تمام عیار بین‌المللی را داریم. در ضمن در این سال‌ها توانسته‌ایم تا حدودی دندان‌پزشکان کشورهای همسایه را جذب کنیم.

- آیا در اکسیدا ۵۸ مانند سال‌های گذشته از سخنرانان خارجی دعوت شده است؟

در EXCIA 56 و۵۷ مهمانان خارجی از تمام دنیا از طرف FDI به ایران معرفی و دعوت شدند، اما اکسیدا ۵۸ با توفان‌های سیاسی شدیدی همزمان شد که به عدم تمایل حضور سخنرانان در ایران انجامید. لذا در این کنگره بیشتر سعی بر این شد که از سخنرانان برجسته ایرانی که مشکلی برای حضور در ایران نداشتند، دعوت به عمل آید. اتفاقات سیاسی اثر مستقیمی بر این کنگره داشت و بسیاری از سخنرانان معروف که از مدت‌ها قبل برای آمدن به کشورمان اعلام آمادگی کرده بودند، از این کار انصراف دادند. امسال ما سه سخنران از FDI و چند سخنران از کشورهای آلمان، یونان و لبنان داریم، اما تقریباً تمام سخنرانان آمریکایی از شرکت در اکسیدا ۵۸ انصراف داده‌اند.

- امسال کنگره اکسیدا به جای اردیبهشت‌ماه، در روزهای پایانی فروردین برگزار می‌شود. دلیل تغییر تاریخ برگزاری اکسیدا ۵۸ چه بود؟

با توجه به آغاز ماه رمضان از روزهای پایانی اردیبهشت و برگزاری نمایشگاه نفت و گاز در روزهای میانی اردیبهشت، برای برگزاری همزمان نمایشگاه و کنگره، مجبور شدیم یک ماه زودتر کنگره را برگزار کنیم.

تم اصلی اکسیدا ۵۸ و دلیل انتخاب آن چیست؟

تم اصلی این کنگره Decission tree in contempirary clinical practicr است. این تم به پیشنهاد دکتر همازاده، دبیر علمی کنگره، انتخاب و در هیات مدیره تصویب شد. چراکه راه و روش درمان صحیح در تشخیص و طرح درمان صحیح نهفته است و برای تعیین یک روش درمانی درست باید در مسیر مشخص در پیشبرد طرح درمان حرکت کرد. این روش را درخت تصمیم‌گیری یا  Decission tree می‌نامند. در دندان‌پزشکی معاصر، درمان موفق و صحیح بیمار نیازمند داشتن طرح درمان دقیق و قابل اجرا برای بیمار است. در درمان‌های دندان‌پزشکی استفاده از این روش کمک شایانی به دستیابی به طرح درمان صحیح و در نتیجه موفقیت بهتر خواهد کرد.

- سال گذشته نزدیک به پنجاه درصد سخنرانی های کنگره و حدود نود درصد از برنامه سالن اصلی کنگره به مباحث زیبایی و ایمپلنت اختصاص داشت و طی چهار روز کنگره تنها یک پانل اندودنتیکس در سالن اصلی برگزار شد. با توجه به تم کنگره سال۹۷، مباحث زیبایی و ایمپلنت چه سهمی از سالن‌های اصلی و سخنرانی‌ها خواهند داشت و چند درصد از برنامه‌های علمی کنگره به مبحث «درخت تصمیم‌گیری در دندان‌پزشکی» اختصاص می‌یابد؟
ما امسال سعی کردیم موضوع پانل‌ها محدود نباشد و تلاشمان بر این بوده است که مشکلات مبتلا به دندان‌پزشک را در کار درمانی حل کنیم. برای مثال پانل پرسش و پاسخ ترمیمی و زیبایی و اندو در نظر گرفتیم و حتی سعی کردیم علوم روز را در این کنگره مطرح کنیم. البته چون بنده اندودانتیکس هستم، بیشتر بر روی این تخصص تأکید داشتم، اما در سایر تخصص‌ها هم پانل داریم.

 - به نظر می‌رسد چینش سخنرانی‌ها در سالن‌ها بر اساس سابقه و شهرت سخنرانان است. یکی از صحنه‌هایی که در کنگره‌های سال‌های گذشته شاهد بودیم حضور کمرنگ شرکت‌کنندگان در سالن اصلی و بر عکس، حضور بسیار پر شمار دندان‌پزشکان علاقه‌مند به سخنرانی‌های کاربردی در سالن‌های کوچک‌تر بود. به نظر شما نباید در سیاست چینش سخنرانی‌ها در سالن‌ها تجدید نظر کرد؟ و سهم سخنران جوان در کنگره اکسیدا ۵۸ در مقایسه با سخنرانان و اساتید سال‌دار و با سابقه چقدر خواهد بود؟

در این زمینه با شما موافق هستم. بنده امسال چند کنگره را از نزدیک دیدم و این موضوع را مشاهده کردم. بنابراین ما امسال برنامه تمام سخنرانان داخلی را که موضوع سخنرانی آن‌ها مسائل روز دنیا است، در سالن اصلی گذاشتیم و برنامه سخنرانان خارجی را در یک سالن VIP جدا کردیم. بنابراین تمام پانل‌های پرسش و پاسخ در سالن‌های اصلی برگزار می‌شود. بنده بیشتر تمایل دارم که کنگره علمی باشد؛ چنین کنگره‌ای باید در وهله اول پاسخگوی همه مشکلات همکاران باشد، چراکه شاید ورود به جزئیات علمی، چندان راهگشا نباشد.در مورد بخش دوم سؤال شما باید بگویم که من نمی‌توانم سخنرانان را به دو گروه سال‌دار و جوان تقسیم کنم؛ چراکه این موضوع ارتباطی با کیفیت سخنرانی آن‌ها ندارد. سعی ما بیشتر بر این بود که از سخنرانانی استفاده کنیم که به مشکلات همکاران واقف باشند و این ملاک انتخاب بنده است.

- لطفاً در مورد کمیته‌های اکسیدا۵۸ و همکارانی که در این کنگره در کنار شما هستند توضیحاتی بفرمایید.
کلاً در چارت سازمانی کنگره‌های انجمن دندان‌پزشکی ایران، در رأس همه امور هیات‌مدیره قرار دارد که به انتخاب اعضاء آن رییس هر کنگره تعیین می‌شود. رییس کنگره، دبیر علمی و دبیر اجرایی و دبیر نمایشگاه را تعیین و به هیات مدیره معرفی می‌کند که در اکسیدا ۵۸ به ترتیب دکتر همازاده به عنوان دبیر علمی، دکتر علی داوودی، نایب رئیس ایشان و دکتر همایون فراست به عناون دبیر اجرایی کنگره تعیین شده‌اند. دکتر بهزاد فرخ‌زاد نیز به عنوان نایب‌رییس کنگره با بنده همکاری داشتند. در نهایت در صورت موافقت هیات مدیره هر یک از این دبیران مسئولین کمیته‌های خود را تعیین و با موافقت رییس کنگره شروع به کار می‌کنند. این تقسیم کار موجب پیشرفت امور و به اجرا در آمدن نقطه نظرات رئیس کنگره و بالتبع هیات‌مدیره خواهد شد.کمیته‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شوند و کمیته علمی کار جمع‌آوری و داوری مقالات و دعوت از مهمانان خارجی را بر عهده دارد. همچنین یک مسئول امور بین‌الملل در کمیته علمی حضور دارد که امور دعوت از سخنرانان خارجی و تشریفات را در دست دارد که در اکسیدا ۵۸ دکتر یعقوبی مسئول این کار هستند. کمیته دوم، کمیته اجرایی است که شامل مسئول سمعی بصری، ثبت‌نام، تشریفات، انتظامات و غیره است. در نهایت باید بگویم که بیش از صد نفر در آن همکاری دارند.

- هر ساله شاهد برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی اکسیدا هستیم. در مورد اسپانسرها و شرکت‌های حاضر توضیح بفرمایید.

نمایشگاه کنگره۵۸ همانند سال‌های قبل با همکاری همه شرکت‌های تولید کننده و واردکننده تجهیزات و مواد دندان‌پزشکی ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. امسال در هماهنگی با شرکت نمایشگاه‌های ایران توانستیم بهترین و استانداردترین سالن‌های مجموعه نمایشگاه را رزرو کنیم. مضاف بر این برای اولین‌بار نمایشگاه انجمن دندان‌پزشکی ایران در جدول نمایشگاهی نمایشگاه بین‌المللی روی سایت قرار گرفت. بیشتر از دویست شرکت تولید کننده و وارد کننده مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی در آن حضور خواهند داشت. به هر حال باید گفت یکی از ارکان مهم کنگره‌های بزرگ، نمایشگاه است و داشتن یک نمایشگاه متناسب و مرتبط با بار علمی کنگره می‌تواند به جذب مخاطب کمک کند. در کنگره‌های پیشین اکسیدا که آخر اردیبهشت برگزار می‌شدند، موقعیت بهتری برای جذب مخاطب داشتیم، اما به هر حال اکسیدا مخاطبان خاص خود را دارد. به اعتقاد من انتخاب برند اکسیدا نقش زیادی در این استقبال داشته است.

- آیا نمایشگاه کنگره آینده توسط انجمن بر پا می‌شود یا شرکت‌های مواد دندانپزشکی آن را برگزار می‌کنند؟

تا به حال تمام نمایشگاه‌های کنگره‌های انجمن را خود انجمن برگزار کرده است، اما در یکی دو سال گذشته به دلیل مشکلات مالیاتی سعی کرده‌ایم کنگره را برون‌سپاری کنیم. بنابراین کنگره و نمایشگاه‌هایی که زیر نظر هیات مدیره آن برگزار می‌شود، برون‌سپاری شده است.

در اکسیدا ۵۸ شاهد چه نوآوری‌ها و ویژگی‌هایی خواهیم بود؟

من می‌خواهم به دو ویژگی این کنگره اشاره کنم. اول اینکه اگر به پوستر آن توجه کنید، می‌بینید که درختی در لبه یک صخره‌ قرار گرفته است. از آن جایی که درخت نماد زندگی است و حتی در بدترین شرایط محیطی سرزندگی خود را حفظ می‌کند، علاوه بر اینکه به عنوان نماد مضمون کنگره در پوستر آن قرار گرفته است به ما یادآوری می‌کند که به راحتی این درخت را به دست تبر نسپاریم و تن به قطع کردن آن ندهیم. به همین خاطر در کنگره اکسیدا ۵۸ سعی شده تا حد امکان از کاغذ استفاده نشود. از ویژگی‌های این کنگره سعی در بدعت گزاری برگزاری «کنگره بدون کاغذ» است. هر چند شاید در شروع این بدعت نتوانیم کاملاً کاغذ را حذف کنیم و به اصطلاح کنگره‌ای سبز داشته باشیم، اما من عمیقاً امیدوارم این اتفاق در آینده بیفتد تا ما بتوانیم در حفظ طبیعت کوشا بوده و الگویی هرچند کوچک، اما آموزنده برای نسل بعد باشیم.
در همین راستا امسال به جای چاپ چندین هزار کتابچه نمایشگاهی و غیره از اپلیکیشنی استفاده کردیم که تمام اطلاعات علمی، کارگاه‌ها، سخنرانان، خلاصه مقاله‌ها و اطلاعات نمایشگاهی مربوط به کنگره در آن خواهد آمد. همکاران به راحتی با دانلود کردن این اپلیکیشن از روی سایت اکسیدا (excida.ir)، کافه بازار و غیره، می‌توانند بدون همراه داشتن کتاب و دفترچه‌های سنگین و حجیم به همه اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند.

دومین ویژگی این کنگره، ویژگی علمی آن است. گروهی از همکاران و اساتید عمدتاً در محور تم کنگره در رشته‌های مختلف، جهت اشاعه این روش درمانی یا همان «درخت تصمیم‌گیری» سخنرانی خواهند داشت، اما از نکات برجسته پانل‌های سخنرانی نگاه اساتید رشته‌های مختلف دندان‌پزشکی به مشکلات همکاران است، یعنی به دنبال حل معضلات روزمره همکاران عمومی بوده‌ایم. به‌عنوان مثال بنده در برنامه‌ای که در شیراز داشتم، پای صحبت یکی از اساتید دانشگاه شیراز نشستم. عنوان سخنرانی ایشان Flare up  در درمان‌های اندو بود و از آنجایی که من خود معلم هستم، این سخنرانی را بسیار آموزنده و مورد نیاز همکاران دندان‌پزشک دیدم. پس پانلی تحت عنوان درد را به کمیته علمی پیشنهاد کردم و خوشبختانه کمیته علمی از همین استاد برای حضور و سخنرانی دعوت به عمل آورد.

طی سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای برگزاری پانل‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی، هنری و تاریخی در کنگره اکسیدا انجام شد و تلاش شد کنگره انجمن دندان‌پزشکی ایران تنها یک همایش علمی صرف نباشد و وجوه دیگر دندان‌پزشکی ایران را نیز به نمایش بگذارد. اما طی این چند سال این فعالیت‌ها کمرنگ شد و اکسیدا عملاً به یک کنگره علمی صرف تبدیل شد.

از سال۹۵ هیات مدیره تصمیم گرفت برنامه‌های فرهنگی و هنری خود را در قالب یک جشنواره برگزار کند. سال۹۵ این تصمیم اجرایی شد، اما پارسال به دلیل مشکلات پیش آمده چنین امکانی فراهم نشد. این جشنواره فرهنگی بنا است ۲۴ دی ماه هر سال به بهانه سالگرد پایه‌گذاری جامعه دندان‌پزشکی ایران برگزار شود. بنابراین کنگره سمت و سوی علمی پیدا کرده است و این هم به این دلیل است که تجربه نشان می‌داد در سال‌های گذشته شرکت‌کنندگان در گروه‌های مختلف کنگره متفرق می‌شوند. برای مثال ما می‌دیدیم از برنامه یک استاد برجسته موسیقی استقبالی نمی‌شود. بنابراین تصمیم گرفتیم از برگزاری کنگره‌ای که تعداد سالن‌های آن بسیار زیاد و تعداد نفرات انگشت‌شمار است اجتناب کنیم.

- به نظر شما یادگار کنگره پنجاه و هشتم در اذهان دندان‌پزشکان چه خواهد بود و از اکسیدا۵۸ در تاریخ دندان‌پزشکی ایران چه چیزی به یادگار خواهد ماند؟

بنده خیلی تلاش کرده‌ام اکسیدا ۵۸ کنگره‌ای باشد که به محیط زیست احترام بگذارد و امیدوارم بیش از همه این موضوع در ذهن مخاطب بماند. امیدوارم با استفاده کمتر از کاغذ، بتوانم حداقل بدعت این کار را بگذاریم.

۲۱ فروردین ۱۳۹۷
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg