انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

تولید خمیردندان از شیشه‌های بازیافتی

 تولید خمیردندان از شیشه‌های بازیافتی




محققان ادعا می‌کنند روشی یافته‌اند که می‌توانند به وسیله آن از بازیافت شیشه‌های دور ریختنی، خمیردندان بسازند.






به گزارش پایگاه خبری مترو، محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا، با یک فناوری جدید توانسته‌اند سیلیکات مایع را از شیشه استخراج کنند. سیلیکات در انواع و اقسام محصولات مصرفی مانند شوینده‌ها، ادزیوها، سمنت‌ها و از جمله خمیردندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رِیس پِری، دانشجوی دکترای دانشگاه کوئینزلند که در این تحقیق مشارکت داشته، می‌گوید: «در تمیزکننده‌هایی که برای لایروبی مورد استفاده قرار می‌گیرند، موادی وجود دارد که می‌توانند شیشه را تجزیه کنند. به این ترتیب می‌توان از محتویات شیشه در موارد مختلفی، از تایر ماشین گرفته تا کود و خمیردندان استفاده کرد.»

پروفسور باتستون، دیگر محقق این پروژه می‌گوید: «تکنیکی که ما ابداع کرده‌ایم برخلاف روش‌های سنتی تولید سیلیکات مایع، به میزان کمی از انرژی نیاز دارد. ما به دنبال روش‌هایی ارزان‌تر برای تولید این ماده هستیم. علاوه بر این در حال حاضر حجم زیادی از شیشه‌های دورریختنی به دلیل اینکه به قطعات بسیار ریزی تبدیل‌شده‌اند، غیرقابل بازیافت هستند، اما با این روشی که ما ابداع کرده‌ایم، می‌توان آن‌ها را دوباره به چرخه صنعت وارد کرد. خبر خوب اینکه حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد شیشه را سیلیکا تشکیل داده است.»

دانشگاه کوئینزلند در حال حاضر به دنبال شرکای صنعتی می‌گردد تا بتواند فرایندی که ذکر شد را تجاری‌سازی و به چرخه تولید وارد کند.


منبع: دندانه
۰۷ فروردین ۱۳۹۸
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg