انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

نفی ارتباط ژنتیک و پوسیدگی دندان

 نفی ارتباط ژنتیک و پوسیدگی دندان




تحقیقات نشان می‌دهند دوقلوهای دارای آرایش ژنتیکی یکسان دچار میزان متفاوتی از پوسیدگی دندان می‌شوند.






نتایج مطالعات پژوهشگران استرالیایی نشان می‌دهد آرایش ژنتیکی افراد بر روی میزان پوسیدگی دندان‌ آنها تأثیری ندارد، اما همین تحقیق ارتباط مستقیم بین وزن مادران و پوسیدگی دندان فرزندانشان را ثابت کرده است.

پایگاه خبری تکنولوژی نتورکز، آوریل ۲۰۱۹ به نقل از دانشگاه ملبورن اعلام کرده است که گروهی از محققان در موسسه تحقیقات کودکان مرداک در استرالیا، در پژوهشی برای بررسی وضعیت دندان‌های ۱۷۳ دوقلوی همسان و ناهمسان، سبک زندگی و بیماری‌های مادران را از دوره بارداری و شرایط جسمی فرزندان آن‌ها را از بدو تولد تا سن ۶ سالگی مورد ارزیابی قرار داده است.

دکتر میشری سیلوا، سرپرست این گروه تحقیقاتی گفته است تیم او اطلاعاتی شامل وزن، بیماری‌ها، مصرف داروها، سطح ویتامین د، استرس، مصرف مشروبات الکلی و سیگار در دوران بارداری و وضعیت دوقلوها در هفته‌های ۲۴ و ۳۶ بارداری، هنگام تولد و سن ۱۸ ماهگی و ۶ سالگی را جمع‌آوری و دندان‌های آن‌ها را در سن ۶ سالگی معاینه کرده‌اند.

او می‌گوید: «ما پی بردیم دوقلوهای همسان که ژنوم‌های یکسانی دارند، به درجات متفاوتی از پوسیدگی دچار هستند و به این ترتیب به نظر می‌رسد عوامل محیطی مانند کمبود فلوراید در آب، عامل اولیه پوسیدگی دندان‌ها هستند و نمی‌توان تصور کرد آرایش ژنتیکی افراد دلیل آن باشد.»

دکتر سیلوا در ادامه خاطرنشان می‌کند: «ما در این تحقیق ارتباطی بین سلامتی و سبک زندگی مادر در دوران بارداری و سلامتی دندان‌های کودک در آینده پیدا کردیم و به این نکته پی بردیم که اضافه وزن در دوره بارداری به طور قطع خطر پوسیدگی دندان فرزند را افزایش می‌دهد که ارتباط بین این دو پیچیده است. شاید بتوان گفت وزن مادر بر روی جنین تأثیرات بیولوژیکی می‌گذارد. شاید هم احتمال پوسیدگی دندان کودک به خاطر عادت به مصرف شیرینی بیشتر در آن خانواده افزایش می‌یابد.»

او در پایان تأکید می‌کند: «اگر مردم گمان کنند سلامت دندان‌ها به ژنتیکشان بستگی دارد، شاید در تغییر دادن سبک زندگی خود اهمال‌کاری کنند. در ضمن مطالعات ما بار دیگر اهمیت آموزش‌های پیشگیرانه در برابر بیماری‌های دهان و دندان از سنین کودکی را نشان می‌دهد. باید توجه کرد پوسیدگی دندان در دوران کودکی مشکلی جدی است چرا که ارتباط روشنی بین آن و بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت در دوران بزرگ‌سالی وجود دارد.»


منبع: technologynetworks.com

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg