انتشارات رویان پژوه
ورود / عضویت
فهرست موضوعی
ورود

حسینی‌نیک در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب یک اقدام ملی است

حسینی‌نیک در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب یک اقدام ملی است

سید عباس حسینی‌نیک مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه با اصل برگزاری نمایشگاه اینترنتی کتاب موافقم، عنوان کرد: با برگزاری این نمایشگاه موافقم؛ البته به شرط آنکه برنامه‌ریزی برای این اقدام خیلی با دقت صورت گرفته و همه جوانب امر دیده شده باشد.

وی ادامه داد: این اقدام یک اقدام ملی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از همه ظرفیت‌های موجود در حوزه نشر و فضای دیجیتالی استفاده کرده و تجربیات موجود را به‌کار بندد.

حسینی‌نیک با اشاره به موضوعاتی که در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اهمیت دارد، گفت: در کنار مزیت‌هایی که نمایشگاه اینترنتی کتاب می‌تواند داشته باشد، دغدغه‌هایی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و آن‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در این خصوص تجربیاتی دارد، تاکید کرد: پرتال نشر دانشگاهی موسوم به پند (pandpub.ir) با مشارکت حدود 100 ناشر فعال دانشگاهی اعم از دولتی و خصوصی راه‌اندازی شده و بیش از 70 هزار عنوان کتاب دانشگاهی در این سامانه قابل عرضه است.

به گفته حسینی‌نیک، در این پرتال، اطلاعات کتاب‌ها توسط ناشران آن‌ها به‌روزرسانی شده و اکنون مهمترین و جامع‌ترین بانک اطلاعاتی کتاب‌های دانشگاهی در کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجمن برای رعایت نکات اصولی در این سامانه توضیح داد: دغدغه‌های اختلال در چرخه فروش کتاب، نقض حقوق پدیدآورندگان و ناشران و تخلفات احتمالی برای اختصاص یارانه کتاب از جمله مواردی است که در انجمن به دقت مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه آمادگی لازم برای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

حسینی‌نیک همچنین با بیان اینکه کتاب نیز مانند موسیقی و فیلم از جمله پدیده‌هایی است که قابلیت عرضه در فضای دیجیتالی نیز دارد، افزود: امروز فضای دیجیتالی که به اصطلاح مجازی گفته می‌شود، جزئی از واقعیت‌های زندگی بشر امروز است و حتی بالاتر از آن، امکانات و خدماتی وجود دارند که فقط در فضای دیجیتالی امکان وقوع دارند.

وی در این زمینه مثال زد: اقداماتی مانند انجام محاسبات دقیق سازه برج‌های بلند‌مرتبه یا کنترل و هدایت هواپیما و موشک و در حوزه کتاب، طراحی‌های جلد و متون کتاب‌های نفیس که این موارد اگرچه امروز برای ما امری عادی محسوب می‌شود ولی در گذشته جزو آرزوهای بشر بوده و سال‌ها برای ایجاد آن تلاش کرده است.

حسینی‌نیک با طرح این موضوع که عرضه کتاب کاغذی و فیزیکی در فضای دیجیتالی کمترین سطح نوآوری و ابتدایی‌ترین روشی است که ناشران و فروشندگان کتاب باید به آن توجه داشته و لوازم آن را فراهم کنند، گفت: امروز در شرایط کرونایی به سادگی می‌توان به اهمیت این موضوع پی برد و شاهد هستیم ناشران و کتاب‌فروشانی که قبل از این شرایط، دارای سایت و فروشگاه اینترنتی بوده‌اند، آسیب کمتری متوجه آن‌ها شده است.

وی یادآور شد: در دنیای پیشرفته امروز عرضه کتاب‌های الکترونیکی اعم از فروش همه متن یا قسمتی از آن و همچنین اجاره آن چه به‌صورت زمانی و چه به میزان استفاده توانسته است مرزها و محدودیت‌های زمانی و مکانی را درنوردیده و پیوستگی بدون فاصله ایجاد کند.

حسینی‌نیک با بیان اینکه سالها است بانک‌های اطلاعاتی با قابلیت‌های جستجوی موضوعی و فرآوری اطلاعات موجود خود مزیّت‌های قابل قبولی را برای دانشمندان، متخصصان و دانشجویان ایجاد کرده‌اند، عنوان کرد: در حوزه فرهنگ و کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان نیز تکنولوژی‌های جدید توانسته‌اند با ایجاد تحول و نوآوری‌های جدید، برای مخاطبان این حوزه، جذابیّت‌های لازم را ایجاد کنند و انتظار این است که جامعه نشر ما بتواند نیازهای امروز جامعه علمی، فرهنگی و هنری کشور را برآورده سازد.

۱۱ مرداد ۱۳۹۹
اخبار

ناشران شایسته تقدیر سی امین جشنواره کتاب سال دانشجویی معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، ناشران برتر، استاد خادم کتاب، مروج کتاب و استاد برجسته در حوزه تالیف برگزار شد. اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی ...
files-dandanpezeshki-news-920431images-3942ffa61d331728fcb88745dbb19a2e.jpg